《ブナ》 2021 キャンバスにアクリル塗料、油絵具  970×1303mm

山本修路 Shuji Yamamoto 

樹木学 A natural history around trees


[開催概要]

タイトル:樹木学 A natural history around trees

作家名:山本修路

キュレーション:髙木遊

会場:HARUKAITO by island

会期:2021.7.16(FRI) – 2021.8.9(MON)

開廊時間:Thu-Sun 13:00-19:00 

※最終日8月9日(月)は開廊

住所:東京都渋谷区神宮前6-12-9 BLOCK HOUSE 2F

Tel:03-6874-3273


協賛:渡辺歯科医院、pax

特別協力:TŌGE

 


[コンセプト・ステートメント]

 山本修路(Shuji Yamamoto )は1979年東京都⽣まれ。2005年多摩美術⼤学卒業。現在は埼玉県越谷市と青森県十和田市を拠点に活動してる。山本は庭師としてのバックグラウンドを持ち、「大自然と人間の関わり」をテーマに日本各地を旅し、フィールドワークを行う。米作りから携わる酒造り、メープルシロップ作り、それらを基にした林業についての考察など、その活動は多岐に渡る。山本のテーマにある「大自然」は、わかりやすい二項対立として「人間」と併置される「自然」ではない。それは、和辻哲郎が言う「我々はすべていずれかの土地に住んでいる。従ってその土地の自然環境が、我々の欲すると否とにかかわらず、我々を「取り巻いて」いる」という意味合いの、自然/人間が一体となった「環境」を意図している。そしてその「人間」の主語は極めて小さく、「山本修路」なのである。


 本展『樹木学 A Natural History Around Trees』は、2018年、BLOCK HOUSEにて開催された『博物学 A natural history 』に連続している。『博物学』では、旅を主軸とした山本の見聞を集積したものであった。そこには山本が毎冬メープルシロップを採取する「イタヤカエデ」の葉のドローイング、あるいは山本の集めた書籍(自然史と人文学が交差するようなもの)までが雑多に陳列されていた。「すべての活動は大自然と人間との関わりを角度や距離を変えて体験し見るための取り組み」と山本が語るように、スペシフィックに何かを主眼に置いたものではなく、「博物」(広範的なもの、こと)であることが明示されていた。それに対して今回の『樹木学』は木々という大自然における重要な、一つのアクターに焦点がある。


  本展タイトル(邦題、英題ともに)『樹木学 A Natural History Around Trees』はピーター・トーマスによる『樹木学 Trees: Their Natural History 』から着想を得ている。本書は生物学や生態学がこれまでに蓄積した、樹木についての知見がわかりやすく総括されている。著者は序文にて「樹木の本をなぜ書くのか。樹木については、すでにたくさんのことが知られている。しかしそれは世界各国の多種多様な雑誌や書物に記されたもので、あちらこちらに分散している。樹木の講義を行いながら、いつもこのことにフラストレーションを感じていた。」(ピーター・トーマス著、熊崎実、浅川澄彦、須藤彰司訳、『樹木学』、築地書館、2001年)と記している。つまりトーマスの『樹木学』はグローバルで網羅的な、樹木に関する自然史である。一方、本展『樹木学 A Natural History Around Trees』は英題の頭文字が『the』ではなく『a』であるように『ある一つ』の樹木の自然史である。そう、つまり山本修路が紡ぐ一つの樹木の物語なのだ。


 この物語、この小史の実現のため、本展はオイルペインティングを中心に木版画、フォトブック、ラジオ、インスタレーションと領域横断的に展開される。それらの作品はどれも山本と自然(木々)の関わりを見せてくれる。本展の中核をなすオイルペインティングは木々の形を緻密に描き出している。そこには葉や花などはなく、細部まで幹や枝のみである。絵画というメディウムにおいて、単一の樹木が主題となることは少なく、あくまでも風景の一部か、あるいは四季を彩るデフォルメされた生命体として登場するのが大半ではないだろうか。一方、山本の描く樹木は、科学者的な視点から描き出される。例えば「この樹木は、このような特性があるから、ここから枝を広げるのだ」というように。それら絵画には、山本が長年観察し続けた十和田の雪景に佇むブナ、ミズナラそしてイタヤカエデが立ち現れる。加えて本展では、長野県軽井沢、「人・自然・人工物の新たな新陳代謝」をコンセプトに暮らしの実験場「TŌGE (トウゲ)」での滞在制作の成果であるカラマツ材の版画作品、山本が双眼鏡を通して旅先の風景を撮影した『風景を読む』(2015−)シリーズのフォトブック(八木 幤二郎によるデザイン)、アーティストと研究者のアイデアを融合し、生態学的問題の探求と人間と自然(木)との関係を紐解くことを目的としたラジオ番組などが展開される。


 そして最後にはウッドデッキが会場全体を覆う。この国産木材を用いた造作物には山本のエッセンスが詰まっている。山本はウッドデッキと同様に、今まで国産木材を使用して東屋や小屋などの造作物を制作してきた。(またBLOCK HOUSE の屋上にも山本の東屋『皐月庵』がある。)私たちは何気なく木の製品を使用しているが、それだけ木材が、木々が私たちの生活を取り巻いているということでもある。自然と人間との歴史と同じくして、木と人間との歴史は深遠だ。山本は日本各地を旅し、その木材の歴史をリサーチし、フィールドワークを重ねている。その膨大なリサーチをもとに山本はあえて、ホームセンターで購入が可能な国産材のみで、東屋や造作物を作る。一般流通している木材の使用は人間と自然との関係史の現在を表象する。そして過剰な労力を要する輸入材ではなく、国産材を使うことが、地球規模の森林伐採などに対して、一個人が抗う最小で、最善の行為であることを山本は知っている。昨今、持続可能性やエコロジーを思考する潮流があるが、山本に偽善的かつ頭でっかちなエコロジスト的思考はなく、森林生態学的見地をもちながら、実直に一個人として自然と接し生きている。あまりにも膨大で煩雑とした「人間と自然の関係性」や「エコロジー」について考える際、山本のこの姿勢は一つの人間のあり方を示してるのではないだろうか。


文責 髙木遊


[キュレーター:髙木遊 プロフィール]

キュレーター、1994年京都市生まれ。2020年東京藝術大学大学院国際芸術創造研究科修了、ラリュス賞受賞。ホワイトキューブにとらわれない場での実践を通して、共感の場としての展覧会のあり方を模索している。 現在、HB. NezuおよびThe 5th Floor ディレクター。過去の展覧会に「 FUKAMI - Une Plongée Dans L’esthétique Japonaise - 」(パリ, 2018)、「生きられた庭 / Le Jardin Convivial」(京都, 2019)、「The Drowned World Anchor / 沈んだ世界のアンカー 」(東京, 2019)、「Allscape in Hall」(京都, 2020)、「髙橋銑 二羽のウサギ」(東京、2020)、「次元の衝突点」(東京、2021)



Shuji Yamamoto 

A natural history around trees


[Outline]

Title: A natural history around trees

Artist : Shuji Yamamoto

Curator:Yuu Takagi

Venue:HARUKAITO by island

Period:2021.7.16(FRI) – 2021.8.9(MON)

Opening hours: Thu-Sun 13:00-19:00

 The gallery will be open on the last day, 2021.8.9(MON)

Address: BLOCK HOUSE 2F, 6-12-9 Jingumae, Shibuya-ku, Tokyo

Tel: 03-6874-3273

http://islandjapan.com


Support: Watanabe Dental Office, pax

Special cooperation: TŌGE


[Exhibition Concept] 

 Shuji Yamamoto was born in 1979 in Tokyo and graduated from Tama Art University in 2005. Yamamoto currently lives and works in Koshigaya City, Saitama and Towada City, Aomori. Yamamoto's background is as a gardener, and he travels around Japan to engage in fieldwork on the theme of "the relationship between the great nature and human beings. His activities range from rice farming to sake brewing, maple syrup making, and forestry studies based on these activities. The "great nature" in Yamamoto's theme is not "nature" juxtaposed with " human beings" as an easily understood dichotomy. This is because, as Tetsuro Watsuji said, "We all live in one place or another. Therefore, the natural environment of the land "surrounds" us, whether we want it to or not. And the subject of "human" is extremely small: "Shuji Yamamoto".


 This exhibition, "A Natural History Around Trees," is a continuation of "A Natural History," which was held at BLOCK HOUSE in 2018. "Natural History" was a collection of Yamamoto's observations based on his journeys. There were drawings of the leaves of the Japanese maple tree from which he collects maple syrup every winter, as well as a miscellaneous display of books he has collected (a cross between natural history and humanities). As Yamamoto said, "All of my activities are an effort to experience and see the relationship between the great nature and human beings from different angles and distances," and it was clear that the exhibition was not focused on anything specific, but on "natural history" (In Japanese, this word means a broad range of things and things). In contrast, "A Natural History Around Trees" this time focuses on trees, an important actor in nature.


  The title of this exhibition, "A Natural History Around Trees," was inspired by Peter Thomas's "Trees: Their Natural History". The book is an easy-to-understand summary of what biology and ecology have accumulated so far about trees. In the preface, the author asks, "Why write a book about trees? A great deal is already known about trees. However, this information is scattered all over the world in a wide variety of journals and books. I have always felt frustrated by this while giving lectures on trees".. (Peter A. Thomas, "Trees: Their Natural History" Second Edition, Cambridge University Press, 2014). In other words, Thomas's "Natural history" is a global and comprehensive natural history of trees. On the other hand, this exhibition, "A Natural History Around Trees," is  "A" natural history about trees written, as the first letter of the English title indicates. In other words, it is a story of trees written by Shuji Yamamoto.


 In order to realize this story, this small history, the exhibition will be cross-disciplinary, centering on oil paintings, woodblock prints, photo books, radio, and installations. All of these works show the relationship between Yamamoto and nature (trees). The oil paintings, which form the core of this exhibition, depict the shapes of trees with great precision. There are no leaves or flowers, only trunks and branches in every detail. In the medium of painting, a single tree is rarely the subject of a painting, but rather appears as a part of the landscape or as a deformed life form that colors the seasons. On the other hand, Yamamoto's trees are depicted from a scientist's perspective. For example, he says, "This tree spreads its branches from here because it has these characteristics". In these paintings, beech trees, Quercus serrata, and Japanese maple trees stand in the snowscape of Towada, which Yamamoto has been observing for many years. In addition, the exhibition will feature prints made of larch wood, which are the result of Yamamoto's residency at TŌGE, an experimental living space in Karuizawa, Nagano Prefecture, based on the concept of "new metabolism of people, nature, and artifacts," as well as a Photobook from the series "Reading Landscape" (2015-), in which Yamamoto photographed the landscapes of his travels through binoculars and a radio program that combines the ideas of artists and researchers to explore ecological issues and unravel the relationship between humans and nature (trees) will be presented.


 Finally, a wooden deck covered the entire venue. Yamamoto's essence is contained in this structure made of domestic wood.As well as the wooden deck, Yamamoto has been creating huts using domestic wood.  (There is also Yamamoto's Satsukian on the roof of BLOCK HOUSE.) We use wood products without even thinking about it, but that is how much wood and trees surround our lives. The history between trees and humans is as profound as the history between the great nature and humans. Yamamoto has been traveling around Japan, researching the history of wood and doing a lot of fieldwork. Based on his extensive research, Yamamoto dares to create structures using only domestic lumber that can be purchased at home centers. The use of commonly available lumber represents the current history of the relationship between humans and nature. Yamamoto knows that using domestic lumber instead of imported lumber, which requires excessive labor, is the smallest and best action that an individual can take against deforestation on a global scale. Recently, there has been a trend of thinking about sustainability and ecology, but Yamamoto is not a hypocritical and over-headed ecologist, but rather an honest individual who is in touch with nature from the perspective of forest ecology. When we think about the vast and complicated "relationship between humans and nature" and "ecology," Yamamoto's attitude may show us a way of being human.


Written by Yuu Takagi


[Curator Profile: Yuu Takagi]

Born in Kyoto in 1994, graduated from the Graduate School of Globar Arts, Tokyo University of the Arts in 2020 and received the Lalus Prize. Based in Tokyo. Searching for the way of the exhibition as a place of empathy through the practice of places not bound by the white cube. From 2019, co-director of HB. Nezu and The 5th Floor (Curatorial Space in Tokyo, Nezu) Past Exhibitions: “P - Powers of PLAY" (Tokyo, 2018), "FUKAMI - Une Plongée Dans L'esthétique Japonaise" (Paris, 2018), " Le Jardin Convivial (Kyoto, 2019), "The Drowned World Anchor"  (Tokyo, 2019), Allscape in Hall (Kyoto, 2020), Sen Takahashi “Between Two Stools”(2020, Tokyo), "Collision point on dimensions"  (Tokyo, 2021)




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